150 deltakere på Nordnorsk Opplevelseskonferanse i Lofoten
Nordnorsk Opplevelseskonferanse har nok engang vist seg som et viktig møtested for reiselivsaktører som ønsker inspirasjon, ny kunnskap og diskusjon om den videre satsingen på opplevelser og nyskaping i landsdelen. I år kunne deltakerne også fordype seg gjennom å delta på workshops med fem ulike temaer. Konferansen er et samarbeid mellom ARENA Innovative Opplevelser og NHO Reiseliv Norge, med Innovasjon Norge Nordland som hovedfinansiør.
Landsdel med ny giv
Som et bakteppe for årets konferanse lå etableringen av Nordnorsk Reiseliv AS, som felles markedsføringsapparat for reiselivsnæringen i nord, med 50 millioner i offentlige bevilgninger til oppstartsfasen. I tillegg er det bevilget 35 millioner fra Regjeringens Nordområdestrategi til forskningsprogrammet ”Opplevelser i Nord”, som nå bringer forskningen innen reiseliv og opplevelsesnæringene i landsdelen opp på et nytt nivå. Sammen med næringens vilje til å satse målrettet på utviklingen av nye produkter og opplevelser,gir dette landsdelen et nytt fundament for å ta ut sitt potensial som reisemål.
Historiefortelling og dramatisering selger
Anja Praesto utvikler turisme i tempelridderen Arns forspor, og viste på konferansen hvordan Jan Guillous romanfigur har skapt grunnlaget for turismen i en hel svensk region. Nord-Norge har mange spennende historier som kan utvikles på en tilsvarende måte, og konferansen satte også fokus på Hamsunsenteret og opplevelsesutvikling i Hamsuns Rike. Ann Jorid Pedersen fra Opplev Fredrikstad ga eksempler på hvordan man på den enkelte destinasjonen kan bruke historiefortelling som basis for kommersielle produkter. Hun påpekte Nord-Norges potensial for å bruke sine historier.
YouTube som markedskanal
Govertsen Film jobber for tiden med et tyvetalls bedrifter i nord, og har laget filmer som er spesielt designet for YouTube. YouTube er nå verdens nest største søkemotor og eies av Google. Film appeller i større grad til sansene og gir potensielle gjester et sterkere møte med opplevelsestilbudene enn tekst og bilder, påpekte Per Tomas Govertsen i sin presentasjon. Men budskapet må helst fortelles på ett minutt fortsatte han, og distribusjonen av film og markedsbudskap i digitale medeier krever ny kunnskap. Ove Dalen fra Netlife Research holdt både foredrag og workshops om hvordan brukerne leser nettsider, og om å forbedre egne markedsbudskap på nettet.
Mat som opplevelse er viktig
Mat er fortsatt både en mulighet og en utfordring for nordnorsk reiseliv. Moderne turister vil gjerne ”smake på” reisemålene de besøker, og potensialet ligger i velsmakende kortreist mat. Utfordringene er at mattilbudet til turistene fortsatt er av ujevn kvalitet. Opplevelseskonferansen fokuserte på mulighetene i måltidsopplevelser, og viste hvordan man i Lofoten tør å satse på lokal og kortreist mat fra havet. Festmiddagen i Lofoten kulturhus ble en måltidsopplevelse hvor kokker og servitører ved Thon Hotel Lofoten fremførte et imponerende ”kveiteshow”. Publikum kvitterte med trampeklapp og stående applaus. På scenen ble det invitert til ”Matbad” hvor lokale mataktører som Aalan Gård i Lofoten, Svinøya Rorbuer, Lofoten, XXLofoten og Lofotr Vikingmuseum presenterte sine måltidsopplevelser, samtidig som gjestene fikk servert små smakebiter på produktene. Tidligere på dagen hadde steinalderkvinnen fra Tuvsjyen i Saltstraumen servert steinaldersnacks i form av fritert tørrfisk og røkt pølse
NHO Reiseliv direktør svevde over gjestene
Konferansen bar preg av at opplevelser var i fokus, ikke minst da toastmaster Geir Solheim, regiondirektør i NHO Reiseliv Nord-Norge, gjorde en effektfull entré fra snorloftet i det nye Lofoten kulturhus. Som en svevende fugl, iført både dress, klatreutstyr og hjelm, hilste han gjestene velkomne til kveldens måltidsopplevelse.