Svol15_1320675909.jpg Rekorddeltakelse på Nordnorsk Opplevelseskonferanse

1.-3. november var 240 deltakere samlet på Thon Hotel Lofoten for delta på Nordnorsk Opplevelseskonferanse 2011. Arrangørene sier seg svært fornøyde med dette rekordstore antall deltakere på denne 5. Nordnorske Opplevelseskonferansen. Deltakerne berømmet både arrangørene, innholdet, gjennomføringen og konferansehotellet og ga uttrykk for at dette var den beste konferansen de hadde vært på noen gang. Thon Hotel Lofoten, som for øvrig er nominert til prisen Årets Reiselivsbedrift i Norge, bød på en opplevelsesbankett som vil bli husket lenge.

Som en TV-sending

Hele konferansen var dramatisert og regissert nærmest som et direktesendt TV-program. Det ga i seg selv en helt ny opplevelse av «rollene» både for deltakere, innledere, møteledere og arrangører. Det var workshops, «studiodebatter», direktesendte ”TV-intervjuer”, morsomme filminnslag og faglige presentasjoner tre dager til ende. Konferansens mest spektakulære entré hadde forskeren som kom flyvende inn i basehopperantrekk og deretter snakket med innlevelse om ekstremsportutøveres psyke. Et av konferansens høydepunkt var foredraget med en av verdens ledende nordlysforskere, Alv Egeland som ga forsamlingen en svært inspirerende reise inn i nordlysets mange hemmeligheter. På konferansens ”Forskermarked” var det lagt til rette for at reiselivsbedriftene og FoU-miljøer fikk anledning til å møtes til uformelle samtaler og faglige diskusjoner.

Moden næring

I sin åpningstale påpekte Karsten Nestvold, direktør i Innovasjon Norge Nordland at reiselivets fremtid i Nord-Norge ligger i arbeidet med å skape gode salgbare opplevelsesprodukter. Temaet ble fulgt opp av bedriftene i bedriftsnettverket Innovative Opplevelser, som fortalte om hvordan de jobber med dette i praksis. Nettverket har blant annet samarbeidet med Nordlandsforskning og Universitetet i Nordland i flere år. Under konferansen lanserte dette FoU-miljøet NOVADIS – Norsk senter for opplevelsesbasert reiseliv. «Dette er en utrolig viktig milepæl for arbeidet med en kunnskapsbasert reiselivssatsning i Nord-Norge» sier Bård Jervan, prosjektleder i Innovative Opplevelser. «Reiselivet i nord er i ferd med å bli en moden næring. Pilene peker oppover og aktørene jobber mer langsiktig og strategisk nå enn bare for få år siden. Samspillet som utvikles med FoU-miljøene er et eksempel, samarbeidet med Norsk Designråd et annet», påpeker Jervan, som har fulgt næringen i landsdelen i over 20 år. Benedicte Wildhagen i Norsk Designråd karakteriser dette som et gjennombrudd for synet på hva design kan tilføre utviklingen av reiselivet i Nord-Norge. «Vi har medvirket i nærmere 20 designprosjekter bare i Nordland, og vi ser at det gir effekt både for små og store reiselivsbedrifter» sier Wildhagen. Disse resultatene ble også presentert under konferansen.

Fremtidsrettet konferanse

«Konferansen var fremtidsrettet og fullpakket av spennende innslag, også av kulturell karakter. Meget aktuelle og gode temaer ble belyst», sier Arne Trengereid, direktør i Nordnorsk Reiseliv AS som sammen sin ledergruppe deltok på konferansen. «Og maken til faglig og kreativ leveranse i alle ledd fra et konferansehotell er det lenge siden jeg har opplevd», avrundet Trengereid som for tiden ser svært optimistisk på mulighetene for reiselivet i landsdelen.
Nordnorsk Opplevelseskonferanse 2011 ble arrangert som et samarbeid mellom ARENA Innovative Opplevelser, Innovasjon Norge, Nordnorsk Reiseliv og forskningsprogrammet Opplevelser i Nord.
 

Presentasjoner 2011