«Sterke opplevelser, workshops og spissforedrag»
Torsdag 6. november kl. 08.30 – 16.00
Pris: kr. 1220,- pr pers (inkl. mva)
08.30 – 11.00 SALTSTRAUMEN – rått, sterkt og spektakulært
Opplev Saltstraumen, verdens sterkeste tidevannsstrøm. I RIB tarStella Polaris deg rett inn i en av de sterkeste opplevelsene Norgehar å by på. Torsdag 6. november er det fullmåne og ekstra storforskjell på flo og fjære. Det gir enda sterke strøm og større virvler. Da vil 400 mill. m3 vann passere gjennom sundet i en hastighet på opp til 20 knop, og selv en planende RIB står stille i strømmen! Under slike forhold blir virvlene 10-12 meter brede og 5 meter dype og en enda mer spektakulær opplevelse. I samarbeid med blant annet Hurtigruten har Stella Polaris AS begeistret mer enn 40.000 gjester ute i Saltstraumen. Vi gir «gåsehudgaranti» , og du må ha prøvd det for å kunne forstå…
Buss fra Scandic Havet kl. 08.30, tilbake i Bodø kl. 16.00.
LAST NED DETALJERT PROGRAM HER
11.15 – 15.00 Hvordan skape gåsehud i møtet medutenlandske gjester?
Innsikt i hva som er kjennetegner ulike nasjonaliteter kalles kulturforståelse. Å forstå hvordan turister fra ulike land tenker, hva de verdsetter og hvordan vi møter deres ønsker, er viktig for å kunne gi dem verdifulle og meningsfylte opplevelser. Som igjen er viktig for betalingsvilligheten hos gjestene. Bjørn Ekelund har laget et kurshefte for Innovative Opplevelser med fokus på kulturforståelse. Det er dette som blir innholdet på workshopen, som går helt ned til det konkrete; 10 ting du bør vite om tyskere, svensker og andre nasjonaliteter. Bjørn er organisasjonspsykolog med internasjonal kulturforståelse som spesialitet, og leder til daglig Human Factors AS. v/ Bjørn Ekelund, Human Factors AS www.human-factors.no
11.15 – 15.00 Ny kunnskap for nye tider
Det er behov for ny innsikt for å utvikle fremtidens reiselivsorganisering. FoU-miljøene knyttet til forskningsløftet Opplevelser i Nord inviterer til dialog om hva slags kunnskapsgrunnlag som behøves for å utvikle fremtidsrettede og bærekraftige destinasjonsorganisasjoner. Hvordan ser en reiselivsorganisering 2.0 ut? Forskerne inviterer til debatt og presenterer sine tanker om hva som skal til for å lykkes, og ønsker seg innspill fra næringsaktører og destinasjonsselskaper. v/Einar Lier Madsen og Jarle Løvland, Nordlandsforskning/Opplevelser i Nord og Bård Jervan, Innovative Opplevelser.
11.15 – 15.00 Hvorfor og hvordan utvikle konsepter?
Nøkkelen til økt verdiskaping ligger i økt opplevelsesverdi for gjestene; derav kommer igjen økt betalingsvilje og bedre lønnsomhet. Dette har mange reiselivsbedrifter nå forstått. Derfor blir det stadig mer krevende å synes i et marked fullt av gode og ofte ganske like opplevelsestilbud. Det kan også være vanskelig å få gjestene til å forstå hva de egentlig kjøper i forkant av reisen de skal ut på. Å utvikle og levere opplevelseskonsepter handler om å se hele reisen fra gjestens ståsted og om å ta grep om totalleveransen. Det vil bidra til en mer effektiv kommunikasjon med markedet og hjelpe deg med å forbedre samhandlingen med gjestene dine. Dette er workshopen for deg som kjenner litt til opplevelsesutvikling fra før og som nå vil ta noen skritt videre. Ann-Jorid har tidligere holdt svært populære workshoper på temaet opplevelsesdesign. Hun har utgitt en fagbok om temaet «Kunsten å designe opplevelser» og skriver nå en oppfølger om «konseptualisering». v/ Rådgiver Ann-Jorid Pedersen, Mimir AS www.mimir.no
11.15 – 15.00 Innholdsutvikling for «Storhavsweekend»-prosjektet
Denne workshopen er forbeholdt klyngebedriftene i Innovative Opplevelser. Se egen invitasjon. v/ Øystein Hagen, og John Fielding i Scandinavian Design Group www.sdg.no, Linda Kling i McCann og Marie Bergsli, Innovative Opplevelser (www.innopp.no)
Påmelding
Vinterfestuka i Narvik håndterer påmeldingene.
Kontaktperson: Vigdis Østensen tlf. 76 95 03 50;
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
MELD DEG PÅ HER - FRIST 28.OKTOBER
Etter fristens utløp må du ta kontakt med Vinterfestuka.
Øvrige spørsmål om konferansen kan rettes til Innovative Opplevelser v/ Marie Bergsli
tlf. 90 82 77 88 Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Bindende påmelding innen 28. oktober.
Bekreftelse blir sendt på e-post.
LAST NED PRAKTISKE OPPLYSNINGER