Innovative Opplevelser har sammen med andre nasjonale reiselivsklynger i flere år vært en pådriver for utviklingen av et nasjonalt kvalitetssystem. Mange InnOpp-bedrifter har deltatt i utviklingen av metoder for å kvalitetssikre opplevelsesverdien for gjestene og har også bidratt i den nasjonale pilottesten. Dette arbeidet er nå sluttført og resultatet er et nasjonalt kvalitetssystem som har fått navnet VARDE Experience Quality. NCE Tourism Fjord Norway er prosjekteier og har ledet arbeidet sammen med reiselivsklyngene Innovative Opplevelser, Arctic-365, Hanen og Trøndelag Reiseliv.
I tillegg har Virke NHO Reiseliv og Innovasjon Norge også deltatt i utviklingsprosessen av systemet som nå lanseres overfor næringen. FoU prosjektet «A science-based quality assurance system for outdoor adventure tourism in Norway» v/ Nord Universitet har også vært en viktig partner og bidragsyter i utviklingen av systemet.
Bakgrunnen for initiativet er erkjennelsen om at produkter og opplevelser som selges for en relativ høy pris må holde høy kvalitet – hele tiden. Dessuten er det et stadig sterkere krav fra internasjonale samarbeidspartnere og distributører om dokumentasjon på at bedriftene legger en kvalitetsnorm til grunn for sin virksomhet. Ivaretakelse av sikkerhet og risikovurdering blir stadig mer aktuelt da flere opplevelser produseres ute i naturen.
VARDE Experience Quality har følgende mål:
- Å sikre at gjesteopplevelsen overgår gjestens forventninger
- Å gi veiledning og støtte til opplevelsesturisme i Norge
- Å oppmuntre til beste praksis og stimulere kvalitetsforbedringer gjennom rådgivning
- Å sette kvalitetsstandarder gjennom en objektiv og målbar godkjenningsordning
- Å gi troverdige standarder som skaper tillit hos internasjonale kjøpere
- Å fremme sikkerhetsgodkjenning
- Å støtte lokal økonomi og skape bærekraftig turisme
- Å gi en plattform for samarbeid i bransjenettverk
Om VARDE Experience Quality:
Deltagende bedrifter blir med i en nasjonal database og får gjennomgang og rapportering av en Mystery Guest. Ny gjennomgang innen en periode på 24 timer. Forutsatt at minimum tre merker oppnås kan Varde merke/skilt benyttes i egen markedsføring. Målekriteriene dekker bookingprosess, møtested og transport, opplevelsesrom, gjestens opplevelse av stab, fasiliteter, omgivelser og historiefortelling, dramaturgi, mat og drikke, gjensalg, samt overnatting.
Systemet skal driftes av et non-profit selskap eid av reiselivsaktører, Varde Opplevelseskvalitet AS. Tegning av aksjer etter følgende modell:
- Lokale bedrifter/organisasjoner/nettverk: kr 5 000
- Regionale bedrifter/organisasjoner/nettverk: kr 15 000
- Nasjonale bedrifter/organisasjoner/nettverk: kr 30 000
Det vil være en årlig avgift på kr 8 400 for alle bedrifter og en engangsavgift på 8 - 15 000, avhengig av omsetning.
Ønsker du mer informasjon?
Ta kontakt med Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. i Innovative Opplevelser for mer informasjon om det nye kvalitetssystemet eller for å få tilsendt stiftelsesdokumenter for å vurdere å kjøpe aksjer i det nye selskapet.
Eller benytt vårt kontaktskjema, trykk her!
Kontaktinformasjon:
Bård Jervan, Innovative Opplevelser
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Telefon: 909 42 560
Foto: Morten Rakke, Espen Mortensen, Johnny Haglund.