Næringsklyngen Innovative Opplevelser og næringsorganisasjonen HANEN (bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske) inngår nå et samarbeid. Bakgrunnen er markedenes økende interesse og etterspørsel etter aktiviteter og opplevelser, og at videre utvikling må være kunnskapsbasert og gi positiv og bærekraftig verdiskaping for alle involverte og berørte.

Når antall opplevelseshungrige turister som banker på døra til Norge vokser som aldri før, må fokus settes på opplevelser som kan omsette denne interessen til økt økonomisk aktivitet. Næringsklyngen Innovative Opplevelser har sammen med FoU-miljøer både i Nord-Norge og internasjonalt over mange år utviklet et kunnskapsgrunnlag om opplevelser som en pådriver for vekst og verdiskaping.  Dette er en medvirkende årsak til den sterke turismeveksten i nord. Klyngens fokus på opplevelser i skjæringsfeltet mellom natur, kultur og mat/måltidsopplevelser passer HANENs bedrifter innen bygdeturisme og gårdsmat. Disse opplever også en betydelig økt interesse for sine produkter, og HANEN ønsker nå å stimulere produkt- og opplevelsesutvikling hos medlemmene. «Vi ønsket å inngå et samarbeid med et kunnskaps- og næringsmiljø som har dokumenterte resultater å vise til» forteller HANENS leder, Bernt Bucher-Johannessen. «Innovative Opplevelser er en næringsklynge som har jobbet med dette i mange år og som har vist i praksis at selv små bedrifter kan oppnå gode resultater med å arbeide kunnskapsbasert med innovasjon og egen utvikling».


Innovative Opplevelser har hittil først og fremst vært forankret i Nordland, og består av nærmere 60 virksomheter (bedrifter, transportører, kulturinstitusjoner, destinasjonsselskaper, NORD Universitet og Nordlandsforskning). Klyngen har siden 2008 har jobbet sammen om opplevelser som blir «reasons to go» i markedet. Arbeidet har satt tydelige spor i mange av bedriftene, og flere av dem har vunnet priser og utmerkelser som bekrefter at de nå er i Norgeseliten som opplevelsesleverandører. Det har skjedd gjennom satsning på innovasjon, nye tilbud, kompetanse, nettverksbygging og markedsutvikling.

Innovative Opplevelser er assosiert medlem i det nasjonale klyngeprogrammet, Norwegian Innovation Clusters, og målet er å bli et nasjonalt ekspertsenter (NCE) innen opplevelsesdrevet verdiskaping. «Det er svært spennende å få HANEN som medlem i klyngen», kommenterer klyngeleder Bård Jervan. «Vi ser mange muligheter for videre utvikling av bærekraftige, autentiske og typisk norske opplevelser i tråd med markedets ønsker». I disse dager inngår eksempelvis Aalan Gård i Lofoten et samarbeid om gårdsbesøk for Hurtigrutepassasjerer.  De leverer allerede sine prisbelønnede økologiske oster til både til Hurtigrutens Costal Kitchen og Norges beste hotell-frokost på Thon Hotel Lofoten. Aalan Gård i mange år vært et aktivt medlem både i HANEN og Innovative Opplevelser.

 

Kontakter for mer informasjon:
Bernt Bucher-Johannessen, HANEN, tlf. 913 33 148, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., www.hanen.no
Bård Jervan, Innovative Opplevelser, tlf. 90942560, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., www.innopp.no